Smörkola

Är det bara jag som har fått julkänningar? Det var nog lampan igår, jag har en lampa som har stått i det ena fönstret nu ett tag men när jag bytte plats på den fick jag värsta julkänslan. Jag frågade L om han tyckte den såg ut som en jullampa, men han sa nej. Så den får står kvar :=)

Nu i veckan var jag inne på recept.nu och kikade efter recept på julgodis. WHAT`S WRONG WITH ME?! Hallå, jag vet det är augusti och jag letar recept på julgodis, fniss!

Jag hittade några smarriga, tog dock bara 7 recept sen kröp jag ner i sängen igen och sov några timmar. Jag är verkligen ingen morgonmänniska.

Här är ett recept på en smörkola som jag ska våga mig på tänkte jag till jul. Vill du med göra hemlagade smörkolor?


Recept: (Finns olika smaker du kan välja mellan)

Smörkola Färdigt på: 1 tim
Ingredienser
Cirka 50 stycken

100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker


Apelsinkola:
2 st apelsiner, rivet skal
1 st citron, rivet skal
Pistagekola:
1 dl hackade, rostade pistagenötter

Pepparkakskola:
2 tsk pepparkakskryddor
Chokladkola:
2 msk kakao

Limekola:
2 st lime, rivet skal
Kardemummakola:
2 tsk kardemummakärnor, stötta i mortel
Ingefärskola:
1 tsk malen ingefära


Gör så här

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.
2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.
3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned valfri smaksättning (se ovan) eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.
4. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.
Tips
Ett kulprov gör man lätt genom att droppa en bit smet i ett glas kallt vatten. Om kolan stelnar och går att forma till en liten kula med fingertopparna så har den kokat färdigt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0