Silikontjejer riskerar att dö i förtid

Kul med internet och när man är ute och surfar man hittar så mycket, som denna gamla artikeln från expressen. Publicerad den 9e augusti 2007.

Svenska kvinnor med bröstimplantat riskerar dö i förtid.
De löper tre gånger högre risk att ta livet av sig eller dö av drogmissbruk, avslöjar en ny svensk studie.
- Jag förstorade brösten för att jag hade dålig självkänsla och inte var nöjd med min kropp, säger modellen Natacha Peyre - som nu tänker förminska sina bröst.

I studien, som nu publiceras i tidskriften Annals of plastic surgery, har 3 527 svenska kvinnor som genomgått kosmetisk bröstkirurgi med implantat åren 1965 och 1993 följts. De bröstopererade kvinnorna har sedan jämförts med genomsnittet, kvinnor ur normalbefolkningen.
Resultatet: Kvinnor som förstorat brösten hade tre gånger ökad risk att dö av självmord än genomsnittskvinnan. Och ju äldre kvinnan var vid tiden för bröstoperationen, desto högre var risken. Högst risk, nära sju gånger större än normalt, hade kvinnor som var 45 år eller äldre när de förstorade brösten.
De opererade kvinnorna hade också tre gånger ökad risk att dö av andra psykiatriska problem som alkohol- och drogmissbruk. De rökte också oftare och hade därför ökad risk att dö i lungsjukdom som lungcancer och emfysem.


Känner igen sig:

Forskarna tror att kvinnor som väljer att operera brösten för att göra dem större kan vara psykiskt skörare än andra, med exempelvis dålig självkänsla och skev kroppsuppfattning.
Natacha Peyre känner igen sig. Hon var bara 16 år när hon lade in silikon i brösten.
Nu tänker hon ta ut en del av implantatet.
- Jag har bättre självkänsla nu. Det är bättre för ryggen, men även för mitt jobb. Jag ångrar att jag gjorde brösten så stora, säger hon.
Forskarna kräver nu skärpta kontroller av kvinnornas psykiska hälsa före ingreppet och kanske även efteråt.
Ulf Samuelson, docent i plastikkirurgi vid Akademikliniken, håller med om att kontrollerna måste vara ordentliga.
- Plastikkirurgi är inte lösningen på psykiska problem.

Bedömer hälsan
På Akademikliniken har man ett eget system för att sålla ut de som är i psykisk obalans.
- Patienten får först träffa en informationssköterska och sedan en doktor. Om vi bedömer att personens psykiska hälsa inte är stabil kan vi referera patienten till en kurator, säger Ulf Samuelson.

Natacha Peyre, modell, Stockholm: Jag tror inte att studien stämmer. Jag tror alla har olika anledningar till varför man förstorar brösten. När jag opererade mina bröst vid 22-årsålder handlade det dock om dålig självkänsla och jag önskar att någon hade talat om för mig att de inte behövde vara så stora.
 

Vad tror du? Tror du det stämmer?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0